1:1, vad medför det egentligen?

By on March 5, 2014 in Columns, Elevkåren, Life at KG

hejhej

Stockholms Stads IT-satsning inom gymnasieskolorna väcker debatt. Projektet 1:1, som innebär att det ska finnas en IT-produkt per elev, komplicerar mer än vad det underlättar. Satsningen ger fler komplikationer än möjligheter.

1:1 betyder att varje elev ska få tillgång till varsin IT-produkt. Vad denna IT-produkt utvecklas till att bli, eller hur den kommer att användas, är upp till skolorna själva. På Kungsholmens Gymnasium har en valt bärbara datorer, Dell 3330. Stockholms Stads satsning är en mångmiljonsatsning på 42,5 miljoner kronor för att erbjuda Stockholms kommunala gymnasieskolor mer IT-material att arbeta med.

Syftet är lätt att förstå. Med konstant utvecklad teknologi och lättare tillgång till information, kan ett projekt som detta underlätta skolarbetet både för inhämtning av kunskap och för snabbare kommunikation. Med internet som en naturlig roll i skolans vardag öppnas fler dörrar och undervisningen kan sträcka sig långt utanför skolans väggar. Men är det verkligen det som projektet kommer resultera i? Kommer datorerna hjälpa Kungsholmens Gymnasiums elever i denna fråga?

Svenska skolan är idag en av de viktigaste frågorna inom politiken. Varför blir elevernas resultat allt sämre? En viktig sak att komma ihåg är att en modernisering inte behöver innebära en digitalisering. Vi har inte sett någon forskning som visar på att de skolor som gett elever tillgång till varsin IT-produkt har högre kvalité på undervisningen än andra. Faktum är att det inte är materialet som måste ändras, utan pedagogiken. Den undervisning som bedrivs och dominerar på Kungsholmen idag blir inte bättre för att elever använder sig av mer avancerad teknik.

Vad innebär då denna förändring för vår skola? I början av vårterminen 2014 har samtliga elever i åk 1 och 2 fått fylla i ett formulär. Det finns alltså ett val att göra som elev. Att antingen ta emot en Dell 3330 av skolan eller att ta med sin egen dator, om en har en. Grundtanken är fin, att alla ska ha samma möjligheter och att de som inte har en egen dator ska få chansen att få låna en av skolan, men valet skapar många komplikationer. Det står tydligt på formuläret att den som avstår från att ta emot en dator av skolan och tar med sin egen har en skyldighet att ha sin dator på varje lektion. Den som inte väljer att ta emot någon, måste ha med sig en egenfinansierad dator. Det kommer alltså att bli obligatoriskt för samtliga elever att ha dator på varje lektion.

Dessutom är laddningsmöjligheter ett stort problem som fortfarande står olöst. Enligt avtalet mellan skola och elev står det tydligt skrivet att det är elevens ansvar att ta med en laddad dator till varje lektion. Som en lärare sa ”om detta inte görs är det samma sak som om eleven inte är närvarande”.

Men att IT-satsningen kommit som en nedslagen bomb kanske inte är ett sammanträffande? I år, år 2014, är det valår, vilket ger en god anledning till Stockholms Stad att satsa på en stor förändring för Stockholms gymnasieskolor. Men är datorerna verkligen det bästa medlet? Varför inte satsa på att subventionera och betala samtliga elevers grafräknare, ett hjälpmedel som används dagligen och är obligatoriskt för elever att ha? Datorerna Kungsholmens Gymnasium har beställt kostar 342 alternativt 304 kr per månad och per elev, där Stockholm Stad står för 265 kr av dessa. Detta är pengar som skulle kunnat användas till annat, om det inte varit så att vår skola var tvungen att gå med i denna satsning.

För att en satsning på datorer som nytt arbetssätt ska fungera, måste det ske en förändring i pedagogiken. Hur kan naturelever bäst använda sig av en dator i kemin? Hur kan skolans körare skapa musik via datorn? Vad finns det för olika forum för att klassrumsdiskussionen ska bli mer levande än vad den redan är? Vad denna förändring kan vara, är fortfarande svårt att svara på, även för lärare. Rektorer svarar med att det får komma att utvecklas när datorerna har anlänt. Är det inte lite för sent?

Vecka 10 ska datorerna ha anlänt. Med denna artikel menar vi inte att allt är dåligt med 1:1, vi vill bara uppmärksamma eleverna vid Kungsholmens Gymnasium på konsekvenserna. Vi vill att ni ska våga ifrågasätta, hitta nya lösningar och hjälpa till där skolan och framförallt Stockholm Stad brister i 1:1. Satsningen är till för er, vad vill ni ha ut av den?


By