KZINE rapporterar: Inför deltävlingen i allmänbildning

By and on May 5, 2015 in Läroverksfejden

Skärmavbild 2015-05-04 kl. 21.33.27

Vad heter Uzbekistans huvudstad? Hur många är EU:s medlemsländer? Vilket är Lady Gagas riktiga namn? Med en dag kvar är det dags att tagga igång inför den tredje deltävlingen i Läroverksfejden. KZINE stämde under förra veckan träff med Thilda Nikoloau, ansvarig för allmänbildningen, för att få veta allt om tävlingen och arbetet bakom den.

Trots att hon befinner sig på motståndarnas territorium verkar Thilda avslappnad och bekväm när hon slår sig ned mittemot oss i en soffa i KGs korridor. Hon är en glad etta som trivs i gymnasiet som fisken i vattnet trots den torra miljön på Norra. Känslorna är blandade inför onsdagen – spänning, men också nervositet för att något ska gå fel. Trots att hon aldrig själv har upplevt Läroverksfejden är hon ett stort fan.

– Jag var på en gruppspelsmatch i fotbollen förra året och det var nog en av de roligaste tävlingarna jag har varit med om. Sen när jag började på Norra så ville jag engagera mig i elevkåren och då kändes styrelsen för läroverksfejden perfekt. Nu får jag vara med och styra upp allt! Helt ärligt, så valde jag mellan de fyra läroverken när jag sökte till gymnasiet – så roligt tycker jag att det är.

Vi inser att vi har med en riktig entusiast att göra och snart förstår vi att hon även är en mäktig sådan. Thilda berättar att styrelsen i princip skulle kunna göra om Läroverksfejden till en enkel basketturnering om de ville och kalla den för LVF, men som tur är har de mycket högre ambitioner än så och lägger ned timmar för att göra vårens onsdagar grymma.

– Under året brukar vi ha möten ungefär en gång i veckan, men nu på senaste tiden har det såklart varit oftare. Till en början är det mycket formalia och funderingar kring vad vi vill behålla och förbättra. Det är framemot jul som det riktiga arbetet börjar – vi ska bestämma datum, boka arenor och hitta funktionärer.

Därefter får vi en sammanfattning av tävlingsupplägget inför onsdagen. Norra slår upp sina portar för de andra läroverkens klackar och allting drar igång vid 17:00. Tävlingen är uppdelad i tre olika delmoment och varje lag består av tre deltagare. Inledningsvis får varje enskild tävlande 5 frågor var och poängen sparas i en gemensam skolsumma. Därefter ställs frågorna till alla och det lag som är snabbast på knappen får svara. Avslutningsvis får lagen satsa sina tidigare vunna poäng utifrån olika kategorier och det läroverk som har högst poäng efter 25 frågor kammar hem vinsten. Det handlar alltså inte bara om allmänbildning utan även om taktik.

Den som sitter och skriver alla frågor är ingen mindre än Thilda själv, tillsammans med resten av styrelsen. Hon skrattar vid tanken på det och berättar att frågeskrivandet är en långt mer komplicerad process än vad man först kanske tror.

– Till en början öste vi på med frågor och bara skrev och skrev om allt mellan himmel och jord. Sen gjorde vi en enorm rensning och tog bort alla frågor som var för svåra, för enkla och de som kan tolkas på flera sätt. Nu är de snart uppdelade i kategorier och redo inför tävlingen, säger hon med ett klurigt leende.

Vi frågar Thilda om hur hon känner inför den stundande tävlingen.

– Det känns så sjukt att tiden gått så fort! Jag ska försöka få lite grejer gjorda nu – de sista frågorna, placeringen i aulan och all info om insläppet. Just nu funderar jag även på om jag borde köpa in ballonger där det står allmänbildning på – ja, småsaker mest!

KZINE avslutar med att önska Thilda och Norra lycka till, men vi är övertygade om att de kommer att få ett mycket tufft motstånd imorgon.

OBS! Har du glömt att köpa en biljett till den ultimata kunskapskampen? Kåren står utanför matsalen och säljer imorgon också.


By and